Mrs. Jordan

Geography

News War:  Stories from a Small Planet – War of Ideas

News War, a four-part FRONTLINE investigation, examines the political, cultural, legal,and economic forces challenging the news media today and how the press has reacted in turn.
In the fourth hour of News War, FRONTLINE/World reporter Greg Barker travels to the Middle East to examine the rise of Arab satellite TV channels and their impact on the "war of ideas" at a time of convulsive change and conflict in the region. His report focuses on the growing influence of Al Jazeera, and the controversy around the recent launch of Al Jazeera English, which U.S. satellite and cable companies have declined to carry. Barker also visits the "war room" of the State Department's Rapid Response Unit, which monitors Arab media 24 hours a day, and meets with U.S. military officers whose mission is to engage the Arab news channels in debate.
The Rise of Al Jazeera

The genesis for Al Jazeera, which means "The Island" in Arabic, was a disagreement between the Kingdom of Saudi Arabia and the BBC News Service. In 1996, the Saudi-owned Orbit Radio and Television Service, operating from Rome, partnered with the Arabic TV division of the BBC to create an Arabic satellite news channel. But less than two years into the deal, the two were in editorial conflict. Reports at the time claimed the Saudis stopped financing the project because of a dispute over the broadcast of a documentary about executions in Saudi Arabia.

Seeing a gap and a golden opportunity, Qatar's progressive emir, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, who was looking to democratize his tiny state and increase his influence in the region, immediately hired many of the journalists from the BBC-Saudi venture, who were now out of a job.

With $140 million in start-up money from Qatar's Sheikh Hamad and a pledge to subsidize it for five years, Al Jazeera began broadcasting from a state-of-the-art studio in Doha and quickly established itself as a serious force in the satellite news market.

Now, after more than a decade of beaming its direct style of news and popular talk shows into millions of Arab homes, Al Jazeera has become one of the most recognized media brands in the world. One of its most popular programs, The Opposite Direction, is a 90-minute showdown between opposing guests, in which viewers are encouraged to call in and join the debate. By pioneering a more accessible style of news coverage, Al Jazeera has not only become the most-watched satellite TV network in the Arab world but has also managed to infuriate the United States and every Arab government in the region. Libya and Kuwait, among others, have at various points threatened to pull their ambassadors from Qatar in protest.

Following 9/11, U.S. officials complained that Al Jazeera was dedicating too much coverage to Osama bin Laden and al Qaeda. It was reported that the then-U.S. secretary of state, Colin Powell, had asked Qatari emir, Sheikh Hamad, to "tone down" Al Jazeera's inflammatory rhetoric. Meanwhile, the channel was upsetting many Arab governments by giving airtime to Arab dissidents, whose voices, until then, had been largely silenced.

Media a World Apart

At a time when animosity between the West and the Arab world is increasing, Arab satellite television has provided a window on what close to 300 million people in the Middle East see on a daily basis. Unfortunately, these images are very polarizing. Almost daily, Arabs are reminded time and again of the American occupation of Iraq and the Israeli occupation of Palestine. Images of the sectarian war that has engulfed Iraq and pictures of Palestinian children haunt viewers throughout the region. Nevertheless, this very same medium has changed people's lives there. The breadth of the coverage has only highlighted the commonalities that exist among the different populations throughout the Arab world.  Arabs throughout the region watch the same sitcoms, see the same religious shows, laugh at the same jokes and cry when they see the same news stories. Their freedoms of information and expression are no longer restricted by their "ministries of information" or by borders. Democracy might not be a reality on the ground in the Arab world, but "pluralism" is in the air … on satellite TV

